fbpx
oil painting, paints, of pallets

Jak na míchání barev?

Jsou dva typy lidí. Jedni kupují barvy ve všech odstínech a používají je pak přímo na plátno. Druzí koupí velké tuby základních barev a potřebné odstíny si namíchají.

Do které skupiny patříte vy?

začínala jako ten první typ. Ani ne, že bych si to vybrala, ale dostala jsem velkou sadu barev a tak jsem nad tím nepřemýšlela. První zaváhání přišlo asi u třetího obrazu. Ráda totiž kupuji velká plátna a maluji na velké rozměry. Což znamená i větší spotřebu barvy. A pokud si v sadě vyberete tubičku a v procesu malování zjistíte, že vám barva nevystačí na celou plochu, nastává problém. Buď můžete jít a utratit hromadu peněz za další sadu, ze které potřebujete právě tu jednu tubičku. Můžete pátrat, jestli od stejného výrobce seženete ten jeden odstín samostatně a nebo se můžete naučit, si tu danou barvu namíchat.

Dnes jsem tak někde mezi. Ráda s barvami experimentuji a zkouším různé odstíny a značky barev, ale také si umím potřebný odstín namíchat a nejsem tedy závislá na velikosti tubičky. Nejsem úplný extrémista, abych pracovala pouze se 3 základními barvami, ale 6 mi už stačí ke štěstí 🙂 A pokud vás zajímá, s jakými barvami mám zkušenost, můžete si to přečíst zde>>>

Pokud s vámi rezonuje možnost míchání barev a myslíte, že by to mohla být i vaše cesta, pak se vám pokusím poradit, jak na to.

Jakmile si míchání barev osvojíte, budou vám stačit 3 odstíny (tedy kromě bílé a černé, což vlastně nejsou barvy 🙂 ).

Jsou to tzv. primární barvy. Tedy takové barvy, jejichž kombinací můžete získat jakoukoliv jinou barvu. Na obrázku výše vidíte na špičkách trojúhelníku právě tyto základní barvy a mezi nimi ty, které jejich smícháním dostanete. Není tam černá, kterou dostanete tak, že smícháte úplně všechny barvy.

Jaké jsou tedy ty základní barvy?

Pokud máte barevnou tiskárnu, tak to asi znáte. Když objednáváte/vyměňujete tonery, vidíte zkratku CMYK. C jako cyan (azurová), M jako magenta (purpurová), Y jako yellow (žlutá) a K pro černou.

Zároveň se říká, že tyto primární barvy nelze namíchat, tedy že je nezískáte kombinací jiných barev. No, ne že by to nešlo, ale pokud se bavíme o subtraktivních barvách a jejich míchání, tak to nejde. Tak stejně, jak nelze jejich mícháním dosáhnout barvy bílé. Protipólem je aditivní míchání. U něhož lze namíchat bílou a to kombinací červené, modré a zelené, tedy kombinací světel těchto barev.

Co je to subtraktivní a aditivní barva asi nepotřebujete nutně znát, ale pro zvídavé vysvětlím.

„Subtraktivní (odečítací) míšení je míšení hmotných barev. Základní barvy jsou purpurová, azurová a žlutá, doplňkové pak červená, zelená a modrá. Smísením všech základních barev (nebo dvou doplňkových) teoreticky vzniká barva černá.“

„Aditivní (sčítací) míšení je míšení barevných světel, základní barvy jsou červená, zelená a modrá, doplňkové barvy purpurová, azurová a žlutá. Smísením základních barev (případně dvou doplňkových) získáme bílé světlo.“

Zdroj: Mgr. Lenka Kašpárková, Aditivní a subtraktivní míšení barev
Název sady vzdělávacích materiálů: Technologie grafiky I 

Míchání barev je dovednost. A jako každou dovednost je potřeba ji trénovat. Tak nejlépe zjistíte, kolik které barvy potřebujete k dosažení kýženého odstínu. Pokud barvu potřebujete zesvětlit, přidejte bílou. A pokud ztmavit, dejte opravdu malé množství černé.

Obecně jde říci, že modrá a černá mají dost výrazný pigment a tak jich na míchání budete potřebovat méně, než druhé barvy, se kterou je mísíte.

Příklad, pokud budu chtít namíchat šedou a dám na paletu stejné množství bílé a černé, které promíchám, vznikne mi opravdu hodně tmavá šedá, skoro až černá. Je potřeba tedy několikanásobné množství bílé oproti černé, aby vznikla šedá jako šedá.

Na čem barvy míchat?

Většina malířů používá k míchání barev paletu, na kterou nanese barvy z tuby a pak postupně míchá odstíny, které potřebuje a průběžně nanáší na plátno.

Pokud nemáte paletu, vůbec nic se neděje. Já bez ní malovala 10 let a šlo to 🙂 Místo palety můžete použít cokoliv. Já si v jednu dobu hodně oblíbila plastové obaly od klasického nanukáče. Výhodou bylo i to, že když jsem odcházela od nevypotřebovaných, ale vymáčknutých barev, tak jsem krabičku zavřela víčkem a zpomalila tak proces schnutí barvy.

Takže to, na čem barvu budete míchat, není až tak důležité. Jen pamatujte na to, že barva nemusí jít z povrchu po zaschnutí „sundat“ ani vyprat. Doporučuji tedy používat jako paletu věci, které už nebudete potřebovat. Znám i takové umělce, kteří používají skleněnou desku nebo voskovaný papír.

Čím barvy míchat?

I tady můžete být hodně kreativní. Můžete si nakoupit patřičnou výbavu, existují nože na míchání, různé špachtle. Pak můžete třeba použít dřívko od zmrzliny (jako uznávám, že zmrzliny a nanukáčů sníme doma fakt hodně, tak pro to hledám využití 🙂 ) nebo cokoliv jiného, čím barvu rozmícháte a co půjde otřít tak, ať barvou zbytečně neplýtváte.

Já se přiznám, že jsem v tomhle ohledu celkem „pankáč“ a míchám barvu rovnou štětcem. Má to ale svůj důvod. Většinou totiž ráda využívám toho, že na štětci zůstává místo kde je víc jedné nebo druhé barvy a stopa na plátně je pak „žíhaná“. využívám toho u pozadí, pokud maluji kytky, vázy, zvířata. Jediné, kde od toho upustím a nemíchám barvy štětcem, jsou portréty, kdy fakt nechci mít „žíhané“ obličeje 🙂

Pokud se ale zapomenu a barvu si štětcem namíchám, na malování pak použiji jiný nebo ho musím otřít do hadříku, abych to právě neměla flekaté a pak si nadávám, že zbytečně plýtvám barvou.

Kolik barvy si namíchat?

To je to, oč tu běží 🙂 jak jsem psala v článku o akrylových barvách, tak jejich super vlastností je to, že rychle schnou. Což může být i nevýhoda. A to právě ve chvíli, kdy si namícháte množství barvy super odstínu a pak musíte od díla odejít a když se vrátíte, tak je barva suchá… Pokud si barvy namícháte málo, může se vám stát, že podruhé už stejný odstín netrefíte

Pokud vím, že maluji větší plátno, kde využiji větší množství barvy, tak si ji namíchám do kalíšku, ke kterému mám víčko. Barvu si tak můžu zavřít a uchovat, jak dlouho budu potřebovat. Proto třeba nevyhazuji kelímky od některých barev.

Já osobně si myslím, že míchání akrylových barev není žádná věda a časem by si ho měl osvojit každý, kdo namaluje víc jak jeden obraz za 10 let. Tak s chutí do toho a trénujte, uvidíte, že se vám to do budoucna vyplatí.

Napsala jsem i druhý díl k tomuto článku, který je zaměřen na praktickou stránku míchání barev a najdete ho zde>>>.

No a pokud jdete rovnou malovat, tak klasicky přeju, ať se dílo podaří 🙂

Vaše Lucie

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *